Idris Muhammad

Groove Window #5

Není mnoho hudebníků, jež stáli u zrodu nových hudebních stylů, či se dokonce přímo podíleli na jejich vzniku. A počet bubeníků mezi těmito muzikanty by se dal jistě spočítat na zdvižených prstech ruky nynějšího předsedy české vlády

idris_muhammad_1.jpgJoe Lovano, Ahmad Jamal, Betty Carter, Etta Jones, Roberta Flack, Sam Cooke, Jerry Butler, The Impressions,.Rahsaan Roland Kirk, Pharoah Sanders, George Coleman, Horace Silver, Herbie Hancock, Arthur Neville, Curtis Mayfield – pokud vám alespoň některá jména z tohoto seznamu něco říkají, pak vězte, že pokud je něco spojuje, pak postava jejich někdejšího bubeníka – Idrise Muhammada.

Né vždy byl ale Idris Muhammad Idrisem Muhammadem…

Leo Morris se narodil roku 1939 v New Orleans a tak není divu, že jazz se stal stylem, do něhož během svého života zasáhl nejvíce. Ani skutečnost, že je jeho jméno spojováno s bicími nástroji není náhodné – již jeho bratr na ně hrál. Leo začal ve svých osmi letech a v šestnácti už vystupoval s místními jazzovými formacemi na klubové scéně. Vzhledem k tomu, že ale nechtěl skončit v New Orleánských klubech, tak i přes svá tehdejší angažmá stále zdokonaloval svou hru pod vedením svého učitele. A na toho měl sakra štěstí – nebyl jím nikdo jiný než Paul Barbarin, jenž je znám především jako bubeník Louise Armstronga, King Olivera či Sidney Becheta.

V šedesátých letech tak postupně stoupal po žebříčku a dostával se k více a více známějším hudebníkům, ale zároveň se v tomto období nejvíce odklonil od jazzové škatulky, což mělo za následek přenesení mnoha jazzových postupů do jiných stylů a inovování samotného hry na tento nástroj – svou měrou se například velmi podílel na vzniku stylu, jenž dostal o několik let později název acid jazz. V těchto letech vystupoval např. s The Impressions, s Robertou Flack či v muzikálu Hair (bicí komplet v tomto muzikálu jsou jeho úpravou). A byl to právě onen muzikál Vlasy, jenž zvýšil rapidně jeho popularitu. S muzikálem objížděl celé Spojené Státy a mnoho bubeníků se tak mohlo seznámit s jeho jedinečným stylem hraní. Rovněž v té době spolu se svou ženou konvertoval k islámu a přijal nové jméno, jež následně celosvětově proslavil, Idris Muhammad.
idris_muhammad_2.jpg
Následující dekáda se nese ve znamení Idrisových vlastních projektů a je de facto nejzajímavější. I z toho důvodu, že vystoupil ze stínu slavných jmen, pro která dosud pracoval a ukázal, že dokáže sestavit sám kapelu, jež je schopná nahrát vynikající alba, jimiž Power of Soul (1974) či House of the Rising Sun (1976) bezpochyby jsou. A právě ty mu otevřely svět jazzových hudebníků, mezi nimiž si od té doby mohl vybírat. A také tak činil – ubylo vlastní tvorby (za zmínku stojí ještě album Kabsha z roku 1980) a přibylo opět spoluprací s lidmi jako Johnny Griffin, Pharoah Sanders, George Coleman či Ahmad Jamal, s nímž vystupoval v nedávné minulosti.

Idris je člověkem, jenž si váží života a chápe jeho délku a zároveň nevyhnutelný příchod jeho konce, a tak není divu, že si od jisté doby vybírá jěn některé projekty a prakticky nevydává již nic vlastního a naplno si užívá radostí a starostí života. A řekněte sami – není to z jeho hudby náhodou cítit..?

Ukázka jeho hry na bicí…

Odkazy:
-> Idrisův profil na Drummeworldu
-> a jeho profil na stránkách All music

Příště: Real