Azymuth

Groove Window #9

Po ryze vokálních Real Group se přesuneme na opačný pól – dnes to budou z převážné většiny jazzově instrumentální brazilci z tria Azymuth.

g55279d74cm.jpg
Mít úspěch na poli jazzu v celosvětovém měřítku, to nemá jen tak někdo. Mít úspěch u mladého publika, i když jste již stárnoucí kapela, to nemá jen tak někdo. A konečně do třetice – mít úspěch udržovaný po více jak 20 let v téměř nezměněném měřítku, to nemá jen tak někdo. Ale dnešní Groovové okénko je právě o triu z Brazílie, jež se těmito úspěchy chlubit může.

Tedy trio – ono Alex Malheiros (basová kytara), Ivan Conti (bicí), José Roberto Bertrami (piano a klávesy) měli původně ve své sestavě ještě perkusionistu Ariovalda, ale ten bohužel tragicky zemřel v první polovině 70.let, tedy hned na počátku jejich kariéry, kdy si začali dle jedné ze svých prvních skladeb říkat Azymuth. Místo stálého perkusionisty tak kapela nechala volnou, ač dodnes občas někdo doplní jejich sestavu do kvartetu.
0077007.19.jpg
Začínat svou kariéru jakožto tvůrce hudebního podkladu soap opery asi nemusí vést vždy k masivnímu úspěchu, my tady ale mluvíme o Brazílii a tady je tomu právě naopak. První vlně popularity se Azymuth dočkali právě poté, co složili a zkomponovali hudbu do dvou brazilských telenovel. Oni ale měli ambice ještě vyšší a kupodivu netrvalo dlouho a došli k jejich naplnění.

Díru do světa udělali Azymuth po roce 1977, kdy se jim podařilo prodávat jejich alba i mimo rodnou Brazílii a dosáhnout tak povědomí o své existenci, nejprve v USA a Japonsku. Následná smlouva s jazzovým labelem Milestone, pozvánka na Montreaux Jazz Festival a především první velký hit Jazz Carnival (přes půl milionu prodaných kopií singlu celosvětově) učinil z tria brazilských hudebníků jazzovou špičku osmdesátých let. A i přesto, že již v roce 1983 všichni tři pracovali na svých vlastních projektech, Azymuthu se stále věnovali. Do roku 1987, kdy nastalo přerušení jejich kariéry, stihli pod Milestone vydat celkem 8 LPček.
096253_azymuth_1_copia.jpg
Po osmdesátém sedmém se sice na dalších osm let odmlčeli, aby se v roce 1996 vrátili ještě v lepší formě – jejich tehdejší album Carnival obdrželo skvělé kritiky a nakoplo tak jejich druhou éru, jež trvá dodnes. Posledních deset let se mohou pyšnit především úspěchy u evropského publika a co je velmi zajímavé a potěšující – u mladých lidí. Přitom na jejich posledních nahrávkách se zaměřili na návrat ke svým hudebním začátkům z doby před třiceti lety, ale též k tradičním brazilským bossanovám a sambám.

Azymuth dodnes koncertují a několik videí níže je tomu nejlepším důkazem.


Klasická ukázka live verze skladby Jazz Carnival.


Píseň
Mistura Fina
(cover).

Odkazy:
-> oficiální stránky
-> stránky na MySpace
-> profil na Allmusic
-> podrobná diskografie
-> další videa na youtube
-> jedna z možnosí koupě u nás
    (jak vidno, není problém sehnat podstatnou část tvorby)

Příště: Isley Brothers