Nový seriál…

…a také nový Princův klip k písni Chelsea Rodges

Ooh! Everybody`s Here? This is the Jam of the… WEEK!!!

CHRSymbol.jpgO tom, že v hudebním průmyslu se dnes a denně děje poměrně hodně zásadních věcí, o tom už není pochyb. Navzdory tomu lidem z vydavatelství se prozatím asi spí dobře, protože na evidentní veliké změny reagují pouze podrážděnými reakcemi neřešícími situaci, místo aby se začali na ony změny mnohem více připravovat a pozvolna se staly jejich součástí. A je jedno, zda jde o přidání alba zdarma k novinám, jak to udělal Prince; přechod k společnosti hudbou se primárně nezabívající a vydat u ní své nové CD, jak to letos udělal Paul McCartney; kompletné prodej všeho firmě produkující živá vystoupení v případě Madonny či přímý marketing, jaký před 14ti dny rozjeli Radiohead a ve kterém je budou následovat další (Nine Inch Nails, Oasis, Jamiroquai, …). Ty změny tu jsou a britský tisk, který vypadá jako jediný pokrokový a zajímající se o tuto situaci (u nás jsem zaznamenal podrobnější zájem médií pouze u kroku miláčka zdejší popkulturní scény Madonny), o nich prakticky denně podrobně informuje.

My zůstaneme u Prince a jeho posledních aktivit. Předně upozorňuji na zcela novou rubriku, kterou rozjel před cca 10ti dny na svých stránkách. V rubrice Jam of the Week bude evidentně každý týden vycházet nějaké "nová" skladba a my budeme mít týden na její poslechnutí. Tato služba je zcela zdarma a evidentně tak nahrazuje jí podobnou, jež byla součástí jeho dřívějšího hudebního klubu NPG. Tam jste se ale museli zaregistrovat za určitý peněžní poplatek – to na 3121 není třeba. Minulý týden bylo takto možné poslechnout si skladbu Brii Valente Here I Come. To je tajemstvím zahalená dívka z Princova života. Nikdo pořádně neví, zda jen u Prince zpívá, či je mu po jeho loňském rozvodu bližší, než to vypadá. Každopádně se její hlas objevil jakožto doprovodný vokál na Princově nejnovější desce Planet Earth a je možné ji vidět na několika letošních fotografiích po Princově boku. Od včerejška je druhým kouskem v této sérii akustická verze písně Love z jeho předchozího alba 3121. A dnes už je zřejmé, že za týden bude skladba nová…

V tomto okamžiku malé zamyšlení. Odpůrci direct marketingu namítají, že lidé nebudou ochotni platit za volně stažitelné mp3 skladby, nebudou-li nuceni. Chelsea_Rodgers_logo__darkblue_panel___groove_on_style_.jpgTuto teze prezentují a především v minulosti prezentovali jak vydavatelství, tak lidé o změnách v hudebním průmyslu neprojevující zájem. Vydavatelstí ho navíc uváděla s patřičným výsměchem okolo nemožnosti funkčnosti tohoto systému (známý princip ideálního státu naroubovaný na prodej hudby – kdo by věřil tomu, že by ideální systém mohl fungovat, když v našem světě nic ideálně nefunguje). A tím se dostáváme k meritu věci. K víře. Je až prostě jednoduché zjistit, že pokud lidé něčemu věří, může to fungovat. Navíc, v dnešní době už není problém zjistit i u prostého posluchače hudby znalost faktu, že při koupi CD svého oblíbeného interpreta pouze zlomek ze zaplacené částky jde do interpretovi kapsy. Díky celosvětovému povědomí o tomto faktu jsou lidé ochotní hledat spolu s interprety jinou cestu. Důležitý je úspěch pionýrů. A u Radiohead to vypadá velice slibně – první průzkumy jsou veskrze pozitivní a jak píši víše – především díky "spotřebitelům" jež slíbili před uvedením nového alba ke stažení, že nemají problém se zaplacením i v rámci dobrovolnosti určit si cenu stáhnuté hudby sám.

Co je ale ještě zajímavější je reakce některých fanoušků Prince na onu možnost poslechu písní každý týden zdarma. Dál, jste-li z hudebního vydavatelství doporučuji nečíst – mohlo by dojít k újmě na zdraví! V rámci zachování cen skladeb a pozastavení degradace silných ukotvených hráčů na trhu proti hudebním nováčkům, jež by mohli mít větší problém s uchycením se na trhu a zároveň zaplacením výdajů s natáčením debutů spojených přicházejí s vcelku rozumným, leč vražedně vypadajícím návrhem. Odmítají totiž hudbu zadarmo a chtějí za ní platit. Navrhují, nepřeje-li si interpret jako Prince za skladby mít zaplaceno, aby peníze takto vybrané rovnou putovali na pomoc lidem tuto pomoc vítající. Co by to tedy v praxi znamenalo, kdyby bylo tento nápad možné uskutečnit? Řekneme-li si, že nic není nemožné a nepředstavíme-li si za tímto sloganem pouze automobilku ho propagující, pak by to v praxi mohlo vypadat tak, že ceny skladeb mírně poklesnou, ale zůstanou na takové úrovni, aby si debutant za ně mohl zaplatit výrobu svého dubutu a zároveň aby zaběhlý umělec vydělal více než dosud a přesto mohl velkou části z ceny svých skladeb rovnou podporovat lidi v nouzi či cokoliv by uznal za vhodné. Zdá se vám to nemožné? Proč tento model tedy navrhujeme my, spotřebytelé? Konec zamyšlení.

Kdo je Bria Valente, či kdo je Chelsea Rodgers ze stejnojmené skladby, to se již možná brzy dozvíme – 28.10.2007 totiž startují stránky www.chelsearodgers.com do ostrého provozu a třeba tak dojde konečně k rozluštění, zda nejgrooveovější píseň z Princova nového alba má prostý text o dívce-modelce či ten pro autora nejhlubší možný význam v podobě Chelsea, jež je prototypem dívky autoru nejbližší (obě možnosti vzhledem k výkladu slova "model" a vzhledem k Princovu jménu Rodgers jsou prozatím stále přípustné).

UPDATE: Klip k písni Chelsea Rodgers nyní k vidění jak na www.chelsearodgers.com, tak i jako Jam of the Week na www.3121.com/jam !!!