Je tady Crushing Bliss

Co víc si přát?

Český hudební průmysl má poskrovnu schopných a nadaných umělců. Ale ta trocha, co jich tu je, se opravdu činí.

Vezměme si například osobu Romana Holého. Ten nejenže působí v několika hudebních skupinách, skládá hudbu, působí jako producent (mj. kapela Despondancing), ale během loňského roku stihl navíc stvořit spolu s Ondřejem Brouskem soundtrack k neexistujícímu filmu Crushing Bliss.

2005_01_12_crushing_bliss.jpgHned první skladba Laura Main Titles vás pořádně uzemní. Rozvláčně rozvedené téma uvodí skvělou atmosféru desky. Nemusíte být hudební znalec, abyste poznali tu genialitu, s jakou jsou řazeny tóny za sebou. A to jsme teprve na začátku. Ondřej Brousek hudbu rozepsal do několika desítek partů pro velký orchestr pod vedením ostříleného dirigenta Maria Klemense. Díky tomu dostávají jednotlivé skladby netušené rozměry. Posluchač si v mnoha pasážích uvědomí, že koncert filharmoniků nemusí být jen snobská záležitost. Náhle se otevřou další dimenze současné hudby. A když k tomu zazpívá Ema Brabcová, ocitáme se v jedné z nejskvostnějších časových smyček našeho života. Přirozeně dokonalý hlas zpěvačky nás chytne a táhne s sebou do dalších sekvencí skladeb, ve kterých už Brabcová nemusí zpívat, ale nám stačí, když ji tušíme někde v pozadí. V tu chvíli se ocitáme v zajetí, ale netoužíme po osvobození. Jsme totiž ve spárech výtečně propojené akustiky a elektroniky. Brousek s Holým přišli s něčím, co nemá v Česku obdoby. Vyvstává otázka, jestli je dokáže posluchač náležitě ohodnotit. Zda nebude chápat Crushing Bliss pouze jako vedlejší produkt Monkey Business, jako takový oddech dvou "unavených pánů", kteří potřebují na chvíli zpomalit. Ovšem takhle to není. Oba dva muzikanti sice využili volnosti, aby popustili otěže a pořádně se "rozjeli", ale také zapojili do tvorby to nejniternější a nejsilnější, co v hudebníkově duši je. Totiž preciznost a cit pro okamžik, kdy přichází nápad.

Trio Brabcová, Brousek, Holý působí jako studánka nápadů. Pánové vymyslí, dáma přednese na ozdobeném stříbrném podnose.Na albu uslyšíme i Dana Bártu, ale to už je jen taková třešnička na dortu. Každopádně se jedná o hodně luxusní záležitost. Proč o ní ještě pořád tolik lidi neví? Je nepochopitelné, jaká kvalita nám utíká pod rukama. Crushing Bliss je bezpochyby jednou z nejkvalitnějších českých desek loňského roku. Přestože "soundtrack" nabízí stravitelnou hudbu, každý si k němu musí najít cestu sám. Ale to je dlouholetý problém českých médií, který nemá smysl řešit.
Byl by to hezký biják, pomyslíte si při poslechu. Celková nálada alba totiž evokuje filmový příběh. Možná i sami autoři si při tvorbě hráli. Výsledek jejich práce se však nese v duchu "totálního nasazení" a úplného odevzdání se hudbě. Jen takhle totiž můžou vznikat drahokamy,jichž je posluchač Crushing Bliss svědkem. Troufám si říct, že tolik krásnou muziku vypustily domácí luhy a háje poprvé. Snad tento výkon nezůstane bez odezvy (nebo odvety).

Crushing Bliss
Original Score by Roman Holý and Ondřej Brousek
Sony Music, 2004
Celkový čas: 48:40